2022-05-05 12:36Pressmeddelande

Trä- och Möbelföretagen, TMF, introducerar priset TMF Nova respektive Hedersnova: Formgivarlegenden Åke Axelsson – en av fyra pristagare i första upplagan

Åke Axelsson tar emot Hedersnovan 2022. /Foto: Juliana Fälldin Åke Axelsson tar emot Hedersnovan 2022. /Foto: Juliana Fälldin

När Trä- och Möbelföretagen samlade branschen för första fysiska årsmötet sedan 2019, blev det inte bara inspirerande föreläsningar eller möten med branschkollegor. Under årsmötesmiddagen delade TMF för första gången ut det instiftade priset TMF Nova – ett pris som ges, inom olika kategorier, till medlemsföretag som är vägledande, ligger före andra företag i branschen och som kan inspirera andra genom sitt sätt att arbeta och tänka. NorDan (digitalisering), Nobia (kompetensförsörjning respektive Gemla (nytänkare) var pristagarna i år. Dessutom delades det ut ett hederspris, en s k Hedersnova – som 2022 gick till den 90-årige formgivaren Åke Axelsson.

Åke Axelsson fick en lång, stående ovation av middagsgästerna under prisutdelningen och bekräftade ett tidigare uttalande att ”han fortfarande har några stolar i sig”. ”

- Nej, jag är inte färdig än.

Några av de cirka 200 stolar han hittills formgett och satt i produktion under 70 år visades upp på Sven-Harrys konstmuseum – i samband med utställningen ”Talking to Åke” under februari-mars 2022.

TMF Nova 2022 – pristagarna:

NorDan – Digitalisering kopplat till hållbarhetsarbete

Motivering: Med hjälp av sin tydligt formulerade strategi för hållbarhet och digitalisering - ecoDigital Ready – kopplar NorDan ihop möjligheterna i strategisk digitalisering med kraven på hållbara produkter och processer. Programmet ecoDigital Ready tar avstamp i mantrat ”tänk nytt” och öppnar dörren till en mer hållbar, digital framtid. Företaget har de senaste åren investerat och arbetat aktivt för att bli ledande inom byggbranschen inom de två områdena. Digitaliseringen är ett hjälpmedel för att visa att en produkt håller vad den lovar genom hela projekteringsprocessen – där spårbarhet genomsyrar produktens livslängd. NorDan gör mer än att bara prata om digitalisering och hållbarhet - med ecoDigital Ready bevisar företaget att de ligger i framkant och banar väg för en modern och medveten trä- och möbelindustri.
Se vinnarintervju med Dag Kroslid, vd på NorDan https://youtu.be/yU0dSUqmyAA

Nobia – Kompetensförsörjning

Motivering: Nobia storsatsar på kompetensutveckling för all sin personal. Företaget har ambitiösa och strukturerade kompetenssatsningar som inkluderar såväl tjänstemän som produktionsarbetare - vilket sker i samband med investering och etablering av ny fabrik i Jönköping. Genom att erbjuda all personal validering, kompetensutveckling samt möjlighet till utbildning inom produktions- eller automationsteknik, är Nobia ett föredöme och en föregångare för hela industrin. Nobia har en företagsledning som inte bara talar om vikten av kompetensförsörjning - utan vågar skjuta till de kostnader och resurser som krävs. Ett företag som ligger i framkant och tar ett helhetsgrepp kring kompetensförsörjning - en av branschens mest angelägna framtidsfrågor.
Se vinnarintervju med Wiktoria Rydin, projektansvarig på Nobia - https://youtu.be/ZdjxEGKC2mY

Gemla - Nytänkare

Motivering: Småländska Gemla har funnits i drygt 160 år. För sex år sedan tog Benny Hermansson över vd-posten och ägandeskapet– och han har bidragit till såväl utveckling som framgång. Benny pmärksamhet företaget förtjänar - ofta genom nya vägar. T.ex. saknades en plats där arkitekter och deras kunder kunde prova Gemlas möbler och diskutera lösningar. Med begränsade resurser skapades konceptet Gemla STUDIO & VINBAR i Stockholm - en visningsstudio på dagarna som under sen eftermiddag växlar skepnad. Att transformeras, förändra och utmana det traditionella genomsyrar Gemla. Under 2021 vann man pris för "Årets vinbar", lanserade den uppmärksammade boken ”Konsten att tämja trä” i samband med företagets 160-årsjubileum och man har ökat sin omsättning från 6–7 miljoner till drygt 20 miljoner kronor på sex år. Gemla är ett företag i tiden.
Se vinnarintervju med Benny Hermansson, vd på Gemla

Åke Axelsson – Hedersnova

Motivering: Åke Axelsson har arbetat som inredningsarkitekt och möbelformgivare i över 60 år – han fyllde 90 år i februari och är still going strong. Som han sa i en podd för en liten tid sedan så har han fortfarande "några stolar i sig". Åkes möbler finns överallt där vi möts i vardagen; i bibliotek, museer, caféer, konsthallar, kyrkor och skolor. Möblerna finns representerade i Sveriges viktiga rum där han b.la inrett på slottet, i riksdagen samt på ambassader. Åke har alltid funktion för ögonen när han tar fram en ny möbel - det ska vara sådana som behövs och fungerar väl i både hem och samhälle. Sin första stol för Gärsnäs, S-217, ritade han 1963 - 57 år senare är den fortfarande i produktion. Redan på 70-talet designade Åke Axelsson stolar som var material- och energisnåla och tänkte därmed hållbarhet flera decennier innan det blev ett ledord och arbetssätt för branschen. Åke har en egen verkstad i Engarn utanför Vaxholm, där han fortfarande i allra högsta grad är verksam. Formstark och hållbar. I år kurerades en utställning - "Talking to Åke" - på Sven-Harrys konstmuseum.

Läs mer om TMF Nova på tmf.se/tmf-nova.
Se bifogade pressbilder.

FAKTA TMF NOVA: TMF Nova är ett pris som introduceras 2022 och som delas ut av TMF i samband med TMF:s årsmöte. Det ges – inom olika kategorier - till medlemsföretag som är vägledande, ligger före andra företag i branschen och som kan inspirera andra genom sitt sätt att arbeta och tänka.
TMF Nova kan även ges i specialkategorin Hedersnova - ett företag eller en person som TMF vill lyfta inom valfri kategori – som gjort avtryck i branschen; via lång gärning eller via en avgörande påverkan på trä- och möbelindustrin (produktionsprocess el. liknande).

Följ TMF på Facebook, Instagram & Twitter: /traomobeltmf_swe@Traomobel

För mer information, kontakta gärna:
- Cecilia Ask Engström, chef branschutveckling TMF, 070-381 72 06, cecilia.ask.engstrom@tmf.se
- David Johnsson, vd TMF, 070-597 72 67, david.johnsson@tmf.se

Trä- och Möbelföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin. "Vi bygger och inreder Sverige". Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har knappt 30 000 personer anställda.