2013-01-31 10:24Pressmeddelande

TMF intar scenen på Stockholm Furniture Fair!

null

Det är dags för Stockholm Furniture Fair och därmed laddar Trä- och Möbelföretagen för fullt med aktiviteter. 2013 tar TMF frågan om kopiering till mässans scen i entréhallen genom en debatt om piratkopiering. Vi har fortsatt fokus på Möbelfakta med utställning i montern samt seminarium för upphandlare.

-  SFF är en av de allra viktigaste mässorna för TMF:s medlemsföretag. Mässan är en internationell mötesplats där många avgörande kontakter knyts. Vi laddar för och hoppas på rekordmånga besökare under en intensiv vecka, säger Cecilia Ask Engström, chef för branschutveckling TMF och ansvarig för möbler, TMF

Våra aktiviteter:

”Inget slår originalet” – paneldebatt om original, kopior och om mediernas roll i kampen mot att motverka piratkopior i möbelbranschen.
Tid och plats: Onsdagen den 6 februari kl 11:00–12:00, Stora Scenen
Medverkande: Frida Pettersson, RUM, Dan Gordan, Sköna Hem, Erica Treijs, Svd, Johan Lindau, Blå Station samt Cecilia Ask Engström, TMF.
Moderator: Hanna Nova Beatrice, chefredaktör Residence.
I samband med debatten presenteras även mässans nyinstiftade etiska råd, ”No Copy”. TMF är initiativtagare till No Copy som gjorde debut 2012, syftet är att de enligt internationell modell direkt på plats på mässan kan ta emot anmälning om misstänkta kopior och immaterialrättsintrång. Diskussionen om original och kopior fortsätter i TMF:s monter!

”Du ska veta vad du köper” – seminarium för upphandlare och inköpare
Tid och plats: Onsdagen den 6 februari kl 14.00-15.00; lokal: K14 samt fredagen den 8 februari kl 14.00-15.00; lokal:  K14
Möbelfakta är ett allt mer erkänt märkningssystem som nu har över 100 märkta möbler. På seminariet besvaras frågorna - Hur fungerar Möbelfakta och vad säger det mig? Vad är nyttan med systemet för den som upphandlar möbler? Vi går igenom hur Möbelfakta kan hjälpa de som är upphandlare till tryggare affärer samt presenterar upphandlingsguiden ”Du ska veta vad du köper!”

Vilt, vågat och träigt!
Tid o plats 4/2 kl 15.00 - pressträff på Scandic Anglais
TMF är även samarrangör till Wood Punk - en träutställning med attityd. Under möbelveckan visas utvalda, samtida verk från olika formgivare och leverantörer upp i lobbyn på Scandic Anglais. Gemensamt för formgivarna var att man vill göra saker i trä – men på ett helt nytt sätt och med en rejäl dos attityd. Urvalet är sedan gjort av Stefan Nilsson, Designgalleriet/Trendgruppen.

Ny monterplats!
TMF har ny monterplats och i år hittar ni oss i entréhallen vid huvudentrén till A-hallen (EH:08). Kom gärna förbi och prata Möbelfakta, kopiering eller helt andra branschfrågor. Vi ses på mässan!

För det fulla programmet, läs mer på www.tmf.se, www.mobelfakta.se.

För mer information, vänligen kontakta:

• Cecilia Ask Engström, chef för branschutveckling TMF och ansvarig för möbler & inredning,TMF cecilia.ask.engstrom@tmf.se, 08-762 72 06

Trä- och Möbelföretagen – TMF – är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag inom den träförädlande industrin. TMF:s uppgift är att stärka medlemsföretagens konkurrenskraft och verka för tillväxt. I samverkan med medlemmarna arbetar TMF med näringspolitik, branschutvecklingsfrågor samt arbetsgivarfrågor. TMF företräder ca 750 medlemsföretag med sammanlagt 30 000 anställda. Bland medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt träkomponenter. Hela trä- och möbelindustrin omsätter 70 miljarder kronor. www.tmf.se.