2021-11-01 07:00Pressmeddelande

Ny version för 2022: Besiktningsmannaboken berättar hur småhus bör byggas och besiktigas

Foto: Mattias OlsonHus i Upplands Väsby. /Foto: Mattias Olson

Den populära Besiktningsmannaboken har nu kommit i en ny version, Besiktningsmannaboken 2022. Boken kan fritt laddas ned på nätet och beskriver på ett lättbegripligt sätt hur nya småhus bör byggas och besiktigas. Den förklarar även en hel del svåra byggtermer på ett enkelt sätt. Boken riktar sig till både besiktningsmän och konsumenter.

- Besiktningsmannaboken är till fördel för husföretagen, besiktningsmännen och konsumenterna. Ett verktyg som gör det lättare för alla inblandade parter att veta vad som gäller. Den nya versionen är uppdaterad för att överensstämma med dagens branschstandarder och har ett nytt avsnitt som handlar om solceller, säger Björn Edebrand, vd på SBR.

För den som är konsument och tänker ta hjälp med att bygga ett småhus, kan Besiktningsmannaboken vara en stor hjälp.

- Besiktningsmannaboken berättar hur ett småhus bör byggas och hur besiktningsmannen undersöker om huset är byggt så som husföretaget och konsumenten kommit överens om. För den konsument som ska bygga sig ett småhus, kan det vara en idé att ta del av boken. Den kan ge dig som konsument en hel del tänkvärda tips. Vill du till exempel ha en högre kvalité i något hänseende jämfört med vad som anses nå upp till fackmässigt utförande idag, får du se till att skriva in det i avtalet, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Det är viktigt ur många aspekter att veta hur småhus ska byggas och undersökas.

- Besiktningsmannaboken erbjuder en översikt av hur ett småhus bör byggas. Tack vare Besiktningsmannaboken kan samtliga inblandade parter i många fall på ett enkelt sätt se vad som rätt och fel byggt, även om varje liten detalj inte är med, säger Lars Fahlgren, chef Entreprenadbesiktning på Gar-Bo och David Johnsson, vd på TMF.

Ladda ner och läs den uppdaterade Besiktningsmannaboken;
>> tmf.se/att-bygga-trahus

För mer information, kontakta gärna:

Trä- och Möbelföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin. Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. ”Vi bygger och inreder Sverige”. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har knappt 30 000 personer anställda.