2007-04-17 14:41Pressmeddelande

Ny chef för Möbler och Boende på TMF

Katarina Lagerbielke är sedan den 2 april 2007 anställd som chef för Möbler och Boende på TMF. Där kommer hon att vara med och leda arbetet med att stödja företagandet inom svensk trä- och möbelindustri i syfte att utveckla industrins konkurrenskraft och lönsamma tillväxt.

Katarina Lagerbielke har en lång erfarenhet av både företagande och kommunikation.

Hon drev sitt eget företag, smalltalks AB, under tio år där många kunder kom från livsstilsorienterade branscher. T ex Iittala, Rörstrand, Lammhults, Hettemarks, NK Glas, Porslin och Kök m fl.

—Min affärsidé var att med utvalda kommunikationsverktyg se till att företagets produkter ökade närvaron på sin marknad. Min styrka ligger i att alltid koppla företagets kommunikations aktiviteter till resultat och säkerställa att det finns någon koppling mellan dessa, säger Katarina.

År 2005 initierade hon, och ytterligare en person, Designrörelsen tillsammans med SVID, Stiftelsen för Svensk Industridesign. Designrörelsen är ett interaktivt verktyg för företag som vill öka sin kunskap om design.

Katarina kommer från Borås och är uppvuxen i en egen-företagar-familj, och hon har stor förståelse för företagande och industriell produktion. I sitt nya arbete hoppas Katarina kunna vara med och påverka till ökad efterfrågan på svenska möbler och hjälpa de svenska företagen att bli mer konkurrenskraftiga.

– I och med att marknaden hela tiden förändras och att trä- och möbelindustrin har tuff konkurrens måste vi både upprätthålla och öka vår konkurrenskraft. Vi måste skapa mer kundnytta, resonerar Katarina. Vi har fantastiska möjligheter för exponering av boendet, oavsett om det gäller i bostäder, kontor eller i andra hus, då det är en faktor som påverkar oss dagligen.

– Jag kommer nu först att sätta mig in i organisationen och träffa våra medlemmar, sedan bör jag ha prioriteringen av mitt arbete klar. Men jag vet att ett viktigt fokus just nu är att mer synliggöra branschen, både i Sverige och internationellt och att ta tillvara på allt den positiva högkonjunkturen medför, avslutar Katarina Lagerbielke, snart på väg till världens största möbelmässa i Milano 18-23 april 2007 (233 000 besökare)

För mer information vänligen kontakta

Katarina Lagerbielke, chef Möbler och Boende

070-685 72 06, katarina.lagerbielke@tmf.se