2012-09-18 13:08Pressmeddelande

Musikälskande Helsingborgssnickare tar ton i SM-final

Den 27-29 september möts Sveriges bästa unga möbelsnickare i finalen av Yrkes-SM i möbelsnickeri. Finalen äger rum på Carl Malmsten Furniture Studies i Stockholm och vinnaren får representera Sverige i Yrkes-VM i Leipzig 2013. Johan Svensson från Helsingborg är en av de hungriga finalisterna.

Efter ett antal deltävlingar stod det klart att 20-årige Johan Svensson från Helsingborg är en av dem som har chans att kamma hem SM-titeln i möbelsnickeri. På gymnasiet gick Johan trätekniskt program med inriktning möbelsnickeri.

– Jag gillar att skapa och att jobba med händerna, så det trätekniska programmet visade sig verkligen vara rätt för mig. Det är dessutom en bra grundutbildning om man någon gång i framtiden vill plugga vidare till arkitekt, man får mycket erfarenhet, säger Johan Svensson.

Sedan drygt ett år tillbaka arbetar han på specialsnickeriet Inredo i Helsingborg.

– Jag praktiserade där under gymnasietiden och fick jobb direkt efter studenten. Jag trivs jättebra, lär mig hela tiden nya saker och inget jobb är det andra likt.

Uppgiften de tävlande ställs inför under Yrkes-SM-finalen är komplicerad och kräver både ett gediget yrkeskunnande samt stresstålighet. De tävlande har tre dagar på sig att tillverka en möbel, vilken slags vet de inte på förhand. Henrik Smedmark, utbildningsansvarig på Trä- och Möbelföretagen (TMF), som arrangerar Yrkes-SM, ser fram emot en spännande final.

– Det är ett ganska jämnt startfält i år och samtliga deltagare är väldigt kvalificerade. Det är glädjande att se att vi har en geografisk spridning på deltagarna från Helsingborg i söder till Umeå i norr. Att flera av de tävlande dessutom har jobb vid så ung ålder visar på att trä- och möbelindustrin är en bransch med stora möjligheter, och att ambitiösa ungdomar faktiskt får jobb genom sina yrkesutbildningar.

Tidspressen och närvaron av de andra deltagarna är dock inget som bekymrar Johan.

– Så fort jag får på mig hörselskydden kopplar jag bort omvärlden och fokuserar bara på uppgiften. Och så är jag väldigt noggrann, det är en styrka jag har som snickare.

Johans fritid ägnas till viss mån även den åt snickeri, dock av ett annat slag än på Inredo.

– Eftersom jag gillar musik så blev det ett naturligt steg att bygga högtalare. Det hade varit kul att en gång i tiden kunna göra sig ett namn inom högtalarbranschen.

Klara för SM-final är även:
John Lundin, Uppsala
Emil Granberg, Umeå
Erik Lindberg, Falköping

För mer information:
Johan Svensson, 076-308 09 16
Henrik Smedmark, 08-762 72 61, 0709-54 06 55, henrik.smedmark@tmf.se
Yrkes-SM:s webbplats: www.sm-mobelsnickeri.se

Trä- och Möbelföretagen – TMF – är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag inom den träförädlande industrin. TMF:s uppgift är att stärka medlemsföretagens konkurrenskraft och verka för tillväxt. I samverkan med fmedlemmarna arbetar TMF med näringspolitik, branschutvecklingsfrågor samt arbetsgivarefrågor. TMF företräder ca 750 medlemsföretag med sammanlagt 30 000 anställda. Bland medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt träkomponenter. Hela trä- och möbelindustrin omsätter 70 miljarder kronor. www.tmf.se.