2006-12-20 09:50Pressmeddelande

Fackliga krav försvårar för konkurrensutsatt industri

Skogs- och Träfacket har presenterat sina krav inför avtalsrörelsen 2007. De krav som ställs följer gamla mönster och bygger på generella lösningar som är svåra att genomföra i praktiken. Kostnadsökningarna för lönekrav och andra ersättningar beräknas till omkring 6 %. För trä- och möbelindustrin där lönekostnaden utgör en betydande del skulle krav motsvarande de som framförts av facket allvarligt hota sysselsättningen.

– Alla kostnadspåverkande faktorer måste vägas in när förhandlingar sker om förändringar i kollektivavtalens bestämmelser om löner och allmänna villkor. De lönekrav som framförts skulle försvåra avsevärt för redan utsatta grupper att ta sig in på arbetsmarknaden, och detta går stick i stäv med en övergripande strävan att få fler i arbete, reflekterar David Johnsson, Förhandlingschef på Trä- och Möbelindustriförbundet.

Den träförädlande industrin är i huvudsak belägen på minde orter och har ofta stor betydelse för sysselsättningen på orten, direkt eller indirekt. Avtalsförhandlingarna 2007 berör ca 30 000 löntagare och 750 företag i trä- och möbelindustrin. Placeringen i glesbygd till trots är den svenska trä- och möbelindustrin verksam på en global marknad och konkurrensen från andra länder stenhård. Trä- och Möbelindustriförbundets önskan är att teckna ett kollektivavtal som rustar de svenska företagen för den ökande internationella konkurrensen och därigenom främjar välfärd och sysselsättning.

För mer information kontakta:

David Johnsson, Förhandlingschef TMF, 070-597 72 67, david.johnsson@tmf.se

Susanne Rudenstam, Information, 070-214 37 72, susanne.rudenstam@tmf.se