2022-09-06 05:58Pressmeddelande

Boundless Swedish Design – svensk design utmanar gränserna

Boundless Swedish Design - en ny digital plattform (på engelska) som lyfter fram utmanande svensk design.Boundless Swedish Design - en ny digital plattform (på engelska) som lyfter fram utmanande svensk design.

Drygt 70 procent av svensk möbelproduktion exporteras, de regionala företagen står för en stark inhemsk näring, och med ledord som kvalitet, innovation, inkludering, och – inte minst – hållbarhet fortsätter svensk design ligga i täten. Den digitala plattformen "Boundless Swedish Design”, som lanseras i samband med Stockholm Design Week av Trä- och Möbelföretagen, TMF, visar hur svenska företag fortsätter att ständigt utmana.

- Vi vill visa hur svensk design ger avtryck och flyttar gränserna på allt fler sätt – från hur man jobbar med hållbarhet och kvalitet till inkludering; det vill säga genomarbetade inredningsmiljöer som ska fungera för alla. Svensk möbeldesign tar täten och nu är vi redo att visa upp våra varumärken och deras framgångsrika och inspirerande projekt för en bredare internationell publik, säger Cecilia Ask Engström, bransch- och näringspolitisk chef på TMF.

Boundless Swedish Design utgår från följande manifest med fokus på ett antal värdeord.

“Wood, stone, glass and metal. Leather and textile. Simple raw materials that in the mind of a visionary designer take new shapes and in the hands of a skilled producer are transformed into a table, a sofa or a chair.
Good design contributes to making the world a little better. It is long-lasting and fulfills a purpose in people’s everyday lives. It is aesthetic and innovative, challenging shapes and boundaries as well as our mindset.
From the crude to the refined. From disposable to sustainable. From traditional to cutting edge. From the joinery in Markaryd or Tranås to the hotels in Manhattan or the suburbs of Berlin. From local hero to world citizen. From our generation for generations to come."

Hållbarhet
Sedan länge ligger svensk design långt framme i hållbarhetsomställningen.  Svenska möbelföretag jobbar efter cirkulära affärsmodeller, där man redan i design- respektive produktionsprocessen tar höjd för återanvändning, återtillverkning och en lång livslängd. En ambition som gett Sverige en stark hållsbarhetsposition internationellt och bland annat uppmärksammats i en ranking från det brittiska designkonsultföretaget Doods & Shute.
”From disposable to sustainable. From generation to generation.”

Kvalitet & Innovation
Det gränsmässiga förflyttandet i svensk design har många skepnader. Svensk möbel- och inredningsindustri är sedan länge synonymt med kvalitet och ett högklassigt yrkeskunnande, och produktutvecklingen sker ofta i lokala företag med en hög andel inhemsk produktion. Att åstadkomma mycket med lite är en svensk specialitet, liksom att utgå från enkla naturmaterial som trä, läder och metall och förvandla dem till innovativa former och designlösningar.
“From the crude to the refined.”

Inkludering
Det finns många framgångsrika svenska designprojekt som grundar sig i tanken om en genomtänkt inkluderande inredning, som fyller ett syfte och som konkret hjälper människor i deras vardag – där design blir det gemensamma språket.
"From the joinery in Markaryd or Tranås to the hotels in Manhattan or the suburbs of Berlin."

Med dessa starka värden når vår svenska gränslösa design och våra varumärken långt utanför Sverige. Drygt 70 procent av Sveriges möbelproduktion exporteras och Sverige är 3:e största möbelproducent på per capita i Europa (Källa: CSIL-rapport - 2020).

- Svensk möbeldesign för mig är klassisk, den håller över tid. Dess skönhet gör den tidlös och hållbarhållbar, eftersom den på ett naturligt sätt kan föras vidare och leva i generationer. På TOG specificerar vi ofta svenska möbler på grund av deras välkända kvalitet, enkelhet och elegans, säger Nasim Köerting, Head of design på The Office Group.

Den digitala plattformen ”Boundless Swedish Design” har fokus på målgrupperna inredningsarkitekter, arkitekter, designers och beställare av möbler till privat/offentlig miljö. Förutom exempel på gränslös design på en ny webbplats samt Instagram, lyfts temat ”Boundless Swedish Design” i samband med olika designevents, bland annat Stockholm Design Week, Stockholm Furniture & Light Fair, London Design Festival, Orgatec i Köln och designveckan i Milano.

Läs mer om Boundless Swedish Design boundlessswedishdesign.com
Följ Boundless Swedish Design på Instagram; @BoundlessSwedishDesign
Hastag:#boundlessswedishdesign

För mer information, kontakta gärna:
- Cecilia Ask Engström, bransch- och näringspolitisk chef TMF, 070-381 72 06, cecilia.ask.engstrom@tmf.se
- Sandra Furtenbach, projektledare branschutveckling möbler & inredning TMF,
08-762 72 48, sandra.furtenbach@tmf.se
- Alexandra Hernadi, kommunikationschef TMF, 070-916 94 30, alexandra.hernadi@tmf.se

Trä- och Möbelföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin. "Vi bygger och inreder Sverige". Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har knappt 30 000 personer anställda.

Alexandra Hernadi
Alexandra Hernadi